onsdag 6 maj 2015

Snus förknippas ofta med idrottare

Vissa studier visar att allt fler och fler ungdomar använder sig av snus (främst pojkar). Det som är intressant att studierna visar även att det är mest idrottande pojkar som använder sig av (snus. http://www.iltalehti.fi/urheilu/2013052817078218_ur.shtml) - En källa varifrån jag utgick.

Det är speciellt i lagsporter där snusanvändningen kommer fram. Speciellt ishockeyn förknippas med snus andvändnig. Det händer dock också i andra grenar som t ex handboll, fotboll, brottning, korgboll mm. 

Bara av att man ser på olika ungdoms grupper kan man se vilka som använder snus och vilka inte. Det är tämligen mycket mer valnigt att man ser idrottande ungdomar med snus än att man ser en grupp utan idrottare som har sin "prilla" under läppen.

Varför är det så att idrottare snusar? 

Av snuset kan man få en känsla av att man är macho, kung osv. Dessutom är det ett sätt att "relaxa", och efter en tung träning kan man många idrottare tycka att snuset lugnar ner själen. Också grupptrycket har en inverkan där en del kan känna, att för att man skall kunna ingå i vännkretsen måste man använda snus. Detta tycker jag ändå inte borde vara nödvändigt. 

Det här är ändå bara min åsikt, har ni läsare något annat och tillägga? eller något ni tycker annorlunda?

Snusandet bland ungdomarna har som sagt stigit, är detta oroväckande? Själv är jag lite osäker, men tycker ändå kanske att de inte är dessvärre.

-Vincent





4 kommentarer:

  1. I mitt handbollslag snusade nästan alla spelare. Precis som du säger är det väl ett sätt att koppla av och kunna koncentrera sig på matchen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt samma i mitt fotbollslag där nästan alla snusar och röker. Helt som ni båda sa, snusar de för att koppla av på träningar. Jag tror att de även snusar för att det är tufft.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Faktum är att i det lag jag spelade fotboll i var det inte många som snusade. Jag vet att det är ett fenomen att pojkar i olika idrottslag snusar men som sagt så var det aldrig ett problem i vårt lag.

    SvaraRadera