tisdag 21 april 2015

Blir snus lagligt i Finland?

SFP:s ordförande Carl Haglund har under de senaste veckorna talat om att få snusförsäljning också i Finland. Finland skulle dra nytta av det, då man skulle få skatt på det istället för att det idag säljs svart på marknaden.

Varför skulle inte snuset vara lagligt, då tobak redan är det?

Snuset för inte lika stora hälsorisker som tobaksanvändningen. Visst kan snuset var del av att man får mun cancer eller något liknande, men det finns inga bevis för det. Snuset påverkar inte heller på ens kondition, vilket tobaken i sin tur gör. 

Den största orsaken är ju ändå den ekonomiska frågan. Ifall man fick sälja snus lagligt skull det ju innebära att produkten skulle skattebeläggas. Då skulle Finland få det bättre ekonomiskt då man vet att allt fler och fler finländare använder snus vardagligen.

Såklart finns de de som inte vill att det ska bli lagligt, som t ex de som säger att varför skall man införa en ny tobaksprodukt på marknaden som skadar ens hälsa, då de redan finns tobak och cigaretter.

här har vi då frågan till våra läsare, vad tycker ni borde snusförsäljningen bli lagligt i Finland?

-Vincent


4 kommentarer:

  1. givetvis skulle det få vara lagligt. Det var det förr (i min ungdom) och regel nummer 1 är ju trots allt "det var bättre förr".

    Snusets skadeverkningar tycker jag ändå inte att det lönar sig att skyffla under mattan. Att det är mindre skadligt än cigaretter är inte något vidare bra argument, tycker jag. Nikotin är och förblir ett kraftigt nervgift, oavsett i vilken form det intas. Att avvänja kroppen från nikotin är för de flesta mycket svårt, speciellt då kroppen vant sig under flera år.

    Vad som måste förstås är att det handlar om en drog som påverkar det centrala nervsystemet. Det ger ett rus, som bara känns bra för en människa som redan blivit "beroende".

    Men trots detta kunde det gärna vara lagligt enligt mig. Frihet under ansvar skall gälla, i detta fall ansvar för hur man behandlar sin kropp.

    SvaraRadera
  2. Jag anser att det inte är en bra idee att lagliggöra snus. Okej, förstås kan jag inte argumentera mot att det skulle vara bättre ekonomiskt och jag tycker helt nog också att om det finns något på marknaden skall man själv få välja används det eller inte. Men o andra sidan försöker vårt samhälle redan nu minska bruket av tobaksprodukter, inkluderande snus. Varför skulle det då vara en bra idee att lagliggöra? Förstås finns det många bra argument gällande ämnet, för bägge sidor och min åsikt kan ju nog vara på grund av att jag inte själv snusar eller ens ser vad man skulle få av att snusa.

    SvaraRadera
  3. Jag anser att snuset definitivt borde lagliggöras i Finland! Det skulle vara en ekonomisk boost för Finland, vilket vi verkligen behöver... Plus då skulle inte finska snusares skatter gå till Sverige och som vi vet är det inte viktigast att Finland vinner, utan att Sverige förlorar ;)

    SvaraRadera
  4. Ja, snus borde legaliseras. Själv har jag sett många människor som använt snus när de har försökt sluta röka. Det kan vara till stor hjälp. En sak är att avvänja sig från nikotin och det andra ärr att avvänja sig från sättet. Själv vet jag inte om det fungerar men det kan väl göra det. För det andra är ju snus skonsammare för medmänniskor då det inte luktar lika mycket osv. Angående Carl Haglund och snuspolitik finns det många åsikter. Det kan ju vara att har kommer att köra för snus men det kan ochså hända att det bara är ett valknep för att få mer röster. Detta ämne är ändå vida argumenterat och det finns många åsikter och pointer men alla får ju tycka som de vill.

    SvaraRadera